lördag 15 mars 2008

Dagens inlägg: Röda linser

Hej allesammans!

Jag sitter mycket vid datorn i allmänhet, så just idag bestämde jag mig för att faktiskt göra något bra av datorsittandet. Jag skapar en mat & kost-blogg, dels för min egen process i att tappa något kilo; det är bra att skriva om vad man äter för att få perspektiv på det; men också för att det är så grymt roligt med mat! Det kommer komma upp bilder, information och tips om nya veggieprodukter, lite recept och annat. Om ni undrar något så ställ en fråga, jag svarar och eventuellt kanske jag bloggar något inlägg ifall det är något specifikt ni vill veta.

Jag är vegetarian och har varit det i snart tre år. I början var jag slö-veg; mamma köpte quornprodukter, sojakorv och dylikt, och kosten såg väl i princip inget bättre ut än att jag slutat äta djur. Feta såser på dessa färdiglagade produkter tillsammans med dumma kolhydrater (vitt ris, pasta, osv). Efter ett halvår som vegetarian övergick jag till vegan. Det satte fart på ansträngningarna och jag upptäckte all den underbara mat som jag äter än idag.

Så vad har jag ätit idag? Till frukost åt jag ett fiberbröd med jordnötssmör och sylt. Hemsk frukost, jag blev tung i magen och kunde inte ens glädjas åt att det var fibrer i brödet pga pålägget. Jag höjde ribban vid lunchen, som blev en hederlig och god röd linssoppa med ½ gul lök, tomatpuré, buljongtärning och kryddor.



Dagens inlägg ska alltså handla om röda linser.

Linser tillhör familjen baljväxter (där även bland annat bönor och ärtor ingår). De flesta baljväxter är fettsnåla och fiberrika.

Vad är då fiber, och varför är det så bra?
- Att en matvara är fiberrik, innebär att den är mer svårsmält i magen. Tarmarna får arbeta mer för att försöka spjälka ämnet; men det går inte, och fibern (kolhydraten) åker ner till tjocktarmen utan att ha gett någon energi. Fiber ger ökad mättnadskänsla, och binder vätska - vilket är bra för att inte få dålig mage.

Vad som händer i magen när man äter linser, är att de sväller till en gele i tunntarmen. Röda linser sänker blodsocker- och insulinnivån - vilket gör dig mindre sötsugen.


Färdiglagade linser i tetra för den som är lite slapp.

Röda linser innehåller ca 300 kcal på 100 g torrvara. 1 dl linser i torrvara väger ungefär 80 g - för en portion linser rekommenderar jag ½ dl (alltså 40 g torrvara) det blir man mätt på. Summan av kardemumman är att ½ dl röda linser blir ungefär 120 kcal. Överkomligt och gott.

Röda linser tar ca 10 minuter att koka - behöver inte blötläggas innan, men jag rekommenderar att skölja dem. För de som inte orkar koka linser finns de att köpa färdiglagade i tetrapak.


Så, vad vill du/ni att jag ska skriva om härnäst?

7 kommentarer:

Sara Lüdtke sa...

Hej,
Jag googlade om näringsinehåll på röda linser och din trevliga blogg dök upp. Kul! Jag är också intresserad av att äta för att må bra - äta medicin till vardags, så att säga. Fortsätt gärna skriva mer om baljväxter och spannmål.
Mvh Sara

Unknown sa...

Hej!

Jag tycker att du skrivit pedagog. om r.linser! Lycka till

askar_25 sa...

idag började jag laga linser och det gick bra.När jag läst vad är röda linser bra för ska jag fortsätta laga. de innehåller massor med näring och vitaminer.

askar_25 sa...

Här kommer innehållet per 100 gr röda linser.
Protein
Kolhydrater
Fett
Fibrer

B9 - folsyra
B1
B6
B3
B2
Fosfor
Järn
Kalium
Kalcium
Magnesium
Natrium
Zink
Selen
24 gram
48 gram
1 gram
12 gram

433 mikrogram (144 % av RDI)
0,37 milligram (26 % av RDI)
0,6 milligram ( 43 % av RDI)
2 milligram (11 % av RDI)
0,22 milligram (14 % av RDI)
375 milligram (47 % av RDI)
6,8 milligram (49 % av RDI)
790 milligram (25 % av RDI)
79 milligram (10 % av RDI)
80 milligram (27 % av RDI)
30 milligram (6 % av RDI)
3,1 milligram (21 % av RDI)
11 mikrogram (22 % av RDI)

lycka till alla som tänker laga den otråliga röda linser.

askar_25 sa...

Protein = 433 mikrogram (144 % av RDI).

Kolhydrater = 0,37 milligram (26 % av RDI).
Fett = 0,6 milligram ( 43 % av RDI)


Fibrer = 2 milligram (11 % av RDI).

OSV. TACK DU SOM SKAPADE DEN SIDAN OCH ALLA SOM LÄSER.



Unknown sa...

Första gången liknar en gröt men smakade gott skall det vara så?
Tänkte i stället för Ris eller Potatis och 2-3 msk kött/fisk och 1-2 gram kokta grönsaker är det ok som start?
Är diabetiker o fått höja insulinet?

Unknown sa...

Unknown Janne S.
Grönsaker 1-200 gram.😂😂😂