tisdag 18 mars 2008

Dagens inlägg: Dinkel

Godmorgon! Ledsen att jag inte uppdaterade igår; tog en tur några timmar bort till min ursöta systerson. Nåväl, här kommer det utlovade inlägget om Dinkel!



Dinkel är ett sorts sädesslag, vete; alla vet att vete tillhör familjen gräs, vete används till både mat, foder och bränsle. Dinkel finns både som mjöl - superbra till bakning - och som flingor. Grejen med dinkel är att det har ett högt innehåll av aminosyror, spårämnen (spårämnen är livsnödvändiga i små mängder, exempelvis järn, koppar, selen och jod) samt vissa mineraler och vitaminer. Dinkel innehåller ca 13 % protein - vilket är lika mycket som i ägg! Varför ägg är bättre i GI-kost är i princip för att ägg inte innehåller några kolhydrater alls, medan dinkelvetet består till ca 62% av kolhydrater. Vanligt vitt vetemjöl innehåller ca 75 % kolhydrater!

Vegan som jag varit förespråkar jag såklart dinklet (istället för ägget). Därför lägger jag nu upp ett recept på min dinkelgröt, 1 portion.

3/4 dl dinkelflingor
2 msk solroskärnor
1 msk kokosflingor
1 msk linfrön, krossade
1 msk honung
kardemumma, salt, kanel

Ni vet hur man gör gröt, kör hårt och njut!

Själv har jag idag vaknat, gått en 45 minuters promenad i solen, för att sedan komma in och äta ett ägg (yup..) och lite brieost. Toppen.

Inga kommentarer: