söndag 16 mars 2008

Dagens inlägg: Sesamfrön

Igår var trevligt. Lade runt 500 g pintobönor i blöt fyra timmar för att sedan koka dem kanske tre timmar. Dagens lunch (och antagligen middag) fixad. De där torra bönorna hade legat i skåpet ett tag, och de har ju i princip obegränsad hållbarhet som torra, men jag kände att - nu är det dags!

Jag hällde även upp röda & gröna linser i glasburkar som jag ställde närmre spisen, till skälet att se dem oftare (än när de ligger gömda i skafferiet) och därmed oftare laga mat på dem. Satt och förundrades stora delar av gårdagen över hur lågt GI linser har; inte besattlikt, mer med fascination, vilken underbar mat.


Idag är ny dag och jag inledde den med en morgonpromenad - det är full sol och blå himmel här, amazing. Älskar min kamera.

Frukosten för denna söndag blev annorlunda mot igår - bryt vanan säger jag bara. Jag körde på Dinkelflingor som gröt. I den hade jag solroskärnor, krossade linfrön, en sked honung, kardemumma, kanel och lite salt. Istället för sojamjölk använde jag sesammjölk till.

Dagens inlägg handlar alltså om sesamfrön!



Mjölken görs lätt av sesamfrön och vatten (stavmixer ftw!).
De odlas i Kina, Indien, Central- och Sydamerika. De är rika på mineraler, E-vitamin, fleromättat fett och protein. Sesamfrön säljs i vilken matbutik som helst i princip, med och utan skal. Köper man sesamfrön med skal får man i sig mer järn och kalcium - perfekt för veganer! Såhär står det på Risentas hemsida: "För bästa resultat och för att få tillräckligt med kalcium och järn bör vid framställning av sesamjölk använda hälften skalade och hälften oskalade sesamfrön." Sesamfrön innehåller mycket mer kalcium än vanlig komjölk.

Jag mixade oskalade sesammjölk med 1 del sesamfrön och 4 delar vatten. Sesammjölk har onekligen en speciell smak, väldigt främmande för folk som vill njuta socker/fett vid frukosten. Mjölken är hållbar i någon dag till, så jag rekommenderar att mixa en liten mängd åt gången.

Sesamfrön går även att använda i bakning av bröd/ för att mixa pastejer såsom hummus/ samt göra sesamolja på. Och visste ni att, uttrycket "sesam öppna dig" och visa de dolda rikedomarna, syftar på sättet att skörda sesamfröna? Rikedom!


1 kommentar:

Unknown sa...

jag förstod inte riktigt hur man gjorde sesammjölk. kan du förklara för en dummie? *ler*.
det blev så mycket frön, skalade7oskalade, vatten och blandning. hängde inte riktigt med som sagt.

ett enkelt recept på sesam-mjölk please

ps. puss på dig och din UNDERBARA karisma!! :D ds.