torsdag 1 januari 2009

Nu äter jag kött istället för socker.

Jag är inte veggie längre. Shit. Men jag insåg en kväll att livet är inte svart-eller-vitt. Och nu vill jag förändra världen på någon annan front (genus ftw!). Kan inte leva perfekt - och det är perfekt, som det ska vara.

Nu tänkte jag istället blogga om mitt sluta-med-raffinerat-socker-tag, och förhoppningsvis kan själva bloggen/reflekterandet om det få mig att klara det även. Jag kommer berätta om fatala upptäckanden om livsmedel som innehåller socker, mina misstag, men även mina framsteg och hur jag mår när jag håller på som jag gör.

Dagen började med tankarna: ookej, inget socker är det som gäller. När jag vaknar är oftast blodsockret lågt (gissa varför, jo för att jag är en kolhydratstorsk).

Körde:

Frukost: En lingongrova med hälften mjukost, hälften vanlig hårdost och till det en kopp kaffe med mjölk. Helt enkelt en smörgås och kaffe.
Llunch: Skinka med lite ris, vitkålssallad och saltgurka.
Mellanmål: Ett halvt äpple
Middagen: kokt kyckling, ris, vitkålssallad, naturell yoghurt och rålök. På det en apelsin, några russin och jag kände mig nöjd och glad.

Vad hoppade jag då över idag?
- Glassen efter frukost jag brukar smälla i mig.
- Senap till skinkan vid lunchen.
- Läsken som resten av familjen drack till middagen.

Vad jag upptäckte efteråt innehåller socker:
- Lingongrova innehåller sirap, så jag antar att jag fått dagens socker ändå.
- Insåg där att saltgurkan är inlagd, vilket automatiskt betyder: socker socker socker. Detta när jag satt och åt. Faran inte så stor eftersom det antagligen var ytterst lite i själva gurkan.

Såhär första dagen kände jag av huvudvärk som jag misstänker har att göra med både sockerstopp, och kanske lite snuva, då jag var ute och joggade/sprang på förmiddagen. I övrigt är jag nöjd med mina resultat. Flowet! Det känns inte längre som ett nyårslöfte utan mer som "Aha! Det här kan faktiskt vara bra för mig? Det här kan faktiskt få mig att må bra?".

Återkommer imorgon! Då kanske det bloggas lite om dinkelfrukost eller quinoalunch, för dessa delikatesser har jag inte fått använda i Mexico.

Inga kommentarer: